April, april

Okej, det är ett aprilskämt. Men det hade ju varit roligt om det hade varit på riktigt.

Vi får leverera informationssystemet till Södertäljes tunnelbana

Vi har i dagarna fått förtroendet att leverera resenärsinformationssystemet till tunnelbanan i Södertälje som öppnar inom kort. Projektet omfattar initialt administrationslösningar för trafikantinformatörer, integration mot vagnarnas inbyggda lägesrapporteringssystem samt paddor till stationspersonal, hemsidor till trafikanterna och integration mot SL:s appar. Som option finns även möjlighet att senare komplettera med informationsdisplayer på stationerna. Beställare är Södertälje kommun som sedan hyr ut ett nyckelfärdigt tunnelbanesystem till trafikhuvudmannen, Storstockholms Lokaltrafik som i sin tur kommer att upphandla driften.

Den blå linjen öppnar redan i höst och den röda linjen senast under första kvartalet 2019.

– Det är jätteroligt att vi som lokalt företag kunde få den här affären i konkurrens med de traditionella jättarna på området. Jag fick nästan nypa mig i armen när vi fick tilldelningsbeslutet, säger Pär Abrahamsson, vd på Infobyte.

– Genom att använda standardlösningar och befintlig teknik så blev totalkostnaden från Infobyte betydligt lägre än i de andra anbuden. Hela det här projektet är riktigt spännande och det har gått väldigt fort från det att vi såg potentialen med det övergivna nivåregleringssystemet. Vi får nu ett nytt transportslag som ger oss riktigt bra kollektivtrafik till till exempel Almnäs, arenaområdet och inte minst en blixtsnabb förbindelse mellan Södertälje Syd och Södertälje Centrum, säger stadsbyggnadsnämndens ordförande Håkan Bjäller.

Mer information finns på sodertalje.se, sl.se samt infobyte.se.

Karta över Södertäljes tunnelbana

Om tunnelbanan i Södertälje

I och med att Sjöfartsverket breddar slussen genom Södertälje så behövs inte längre de nivåregleringstunnlar och vattenmagasin som finns under Södertälje. Södertälje Kommun har därför köpt tunnlarna av staten för en krona och det gör det möjligt att bygga tunnelbanan till väldigt lågt pris. Det enda som behövs är borrade schakt från gatuplan ner till tunnelsystemet som ligger 30-85 meter under markytan. Vid Centrumstationen pågår också ett större arbete för att öppna en station med uppgångar vid Maren och utanför Telgehuset. De arbetena är förklaringen till markförändringarna i marenområdet i höstas. Projektet drivs av Södertälje kommun som sedan hyr ut den nyckelfärdiga tunnelbanan till SL. För ändamålet har SL beställt 15 vagnset av typen Stadler SPT och Södertälje blir därmed det andra tunnelbanesystemet som använder den tågtypen efter Glasgow.